Orange is the New Black. An Anthropological Perspective

Main Article Content

Javier García López
Alicia López Balsas

Abstract

The proposed research is a qualitative analysis of the fiction series Orange is the new Black; this shows how life is in women's prisons in the United States. It is a tale about a true story, the Piper Kerman´s true story, who experienced how her life changed in a moment because of a drug deal in which he was involved in the past. In this work we are going to know how this series of fiction built an anthropological perspective on certain sociocultural issues as lesbianism, corruption, power abuse and its implementation. All through a comprehensive review of the components of the story. Ethics and morality, universal cultural constructs in Western society, are questioned. The actions of individuals and their effects only make sense when relate to their specific context in Orange is the new black.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García López, Javier, and Alicia López Balsas. 2014. “Orange is the New Black. An Anthropological Perspective”. Revista de Comunicación de la SEECI, no. 35 (November):19-33. https://doi.org/10.15198/seeci.2014.35.19-33.
Section
Articles
Author Biographies

Javier García López, Universidad a Distancia de Madrid

Profesor Adjunto en la Universidad a Distancia de Madrid, donde imparte las asignaturas Teoría de la Publicidad, Opinión Pública e Historia de la Comunicación Social. Anteriormente ha sido profesor en la Universidad San Jorge de Zaragoza, en el área de Publicidad. Obtuvo el doctorado en Ciencias de la Comunicación y la licenciatura en Publicidad. Es Master Universitario en Crítica y Argumentación Filosófica, especialista en Epistemología y Gnoseología, así como en Comunicación Institucional y de la Empresa. Autor de diversos artículos científicos, capítulos de libro y monografías. 

Alicia López Balsas, Universidad Rey Juan Carlos

Guionista en el departamento de Autopromoción de Canal Plus España. Es autora de diversas campañas, spots y guiones para los diferentes canales de la cadena de pago. Anteriormente ha sido redactora creativa en Draft FCB. Es licenciada en Publicidad, Master en Creatividad Publicitaria por Miami Ad School y Master Universitario en Cine, Televisión y Medios Interactivos por la Universidad Rey Juan Carlos. Es autora de artículos de investigación y capítulos de libro sobre cine, televisión y medios audiovisuales.

 

References

Álvarez Berciano, R. (1999). La comedia enlatada. De Lucille Ball a Los Simpson. Barcelona: Gedisa.

Bauman, Z. (2001). La postmodernidad y sus descontentos. Madrid: Akal.

Bordwell, D. (2007). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Cabezuelo Lorenzo, F.; González Oñate, C. & Fanjul Peyró, C. (2013). Los paisajes del sueño americano: escenografía de "Mad men". Revista de Comunicación de la SEECI, 32, 1-11.(DOI: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.32.1-11)

Cascajosa Virino, C. C. (2006). No es televisión, es HBO: la búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. ZER, 21, 23-33.

Feuer, J. (2007). HBO and the Concept of Quality TV, en McCabe, J. & Akass, J. (ed.). Quality TV. Contemporary American Television and Beyond. London: I. B. Tauris.

García López, J. & Hellín Ortuño, P. A. (20014). Cronotopos y estereotipos de la ficción publicitaria. Un análisis sobre la identificación del receptor con la ficción publicitaria. Historia y Comunicación Social, 19, 759-769. (DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45000)

McCabe, J. & Akass, J. (ed.) (2007). Quality TV. Contemporary American Television and Beyond. London: I. B. Tauris.

Sánchez-Escalonilla, A. (2009). Estrategias de guión cinematográfico. Barcelona: Ariel.

Savater, F. (1992). La tarea del héroe. Barcelona: Destino.

Thompson, R. J. (1996). Television's Second Golden Age: From 'Hill Street Blues' to 'ER'. New York: Continuum.

Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Barcelona: Ma Non Troppo.