Semiotic and comparative analysis of Worker and Parasite (The Simpsons)

Main Article Content

Pedro Vázquez-Miraz

Abstract

Worker and Parasite is an animated scene of less than twenty seconds in length from the episode Krusty Gets Kancelled of The Simpsons (4th season / year 1993) that parodies the avant-garde cartoons of 20th century Eastern Europe, as well as being a contemporary critique of American capitalism towards the defeated communist model of the late 1990s. By means of semiotics, the aim is to analyse and compare all the information that this popular "sketch" promotes to the audience by means of the introduction to the cartoon, the five scenes that make it up and the outcome of its broadcast during the episode. The results indicate that Worker and Parasite can be fully identified with the so-called experimental animation, its great contrast with commercial animation being the key to the success of this iconic animated scene, although the scene would only reflect a preconceived idea that the American people have of Eastern European animation and not its enormous value. This stereotype would also spread to Spain due to the popularity of the tv series.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vázquez-Miraz, Pedro. 2023. “Semiotic and comparative analysis of Worker and Parasite (The Simpsons)”. Revista de Comunicación de la SEECI 56 (January):67-83. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e802.
Section
Research article
Author Biography

Pedro Vázquez-Miraz, Universidad Tecnológica de Bolívar

Doctor en Ciencias Sociales y del Comportamiento por la Universidad de A Coruña. Profesor de planta del Programa de Psicología y Director de la Maestría en Métodos de Investigación Social de la Universidad Tecnológica de Bolívar (Cartagena, Colombia).

References

BENDAZZI, Giannalberto, 2015. Animation: A World History. Volume I: Foundations – The Golden Age. Boca Raton: CRC Press.

CHACÓN, Pedro y SÁNCHEZ-RUIZ, Joaquín (2009). La estructura familiar de Los Simpsons© a través del dibujo infantil. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 14(43), pp. 1129-1154.

CHACÓN, Pedro y SÁNCHEZ-RUIZ, Joaquín (2011). La familia en las series de televisión infantiles. Una perspectiva semiótica cultural. Arte y movimiento, vol. 5, pp. 19-25.

DANESI, Marcel (2002). Understanding media semiotics. Nueva York: Oxford University Press.

DELAMORCLAZ, Carolina (2019). Estudio sobre animación televisiva estadounidense (1960-2019): El poder de las sitcom. Claves sociales y culturales de su evolución. Tesis doctoral: Universidad de Castilla-La Mancha.

DILL, Karen y DILL, Jody (1998). Video game violence: a review of the empirical literature. Aggression and Violent Behavior, vol. 3(4), pp. 407-428. doi: 10.1016/s1359-1789(97)00001-3

DRAKULIC, Slavenka (1987). How we Survived Communism and Even Laughed. Londres: Vintage.

GÓMEZ-MORALES, Beatriz María, 2014. “Televisión «en abyme». La televisión estadounidense de «prime time» como espejo de sí misma”, en Área Abierta, vol. 14(2), pp. 53-71. doi: 10.5209/rev_ARAB.2014 .v35.n2.45756

GRANDÍO, Mar (2008). Series para ¿menores? La realidad que transmite la ficción. Análisis de «Los Simpsons». Sphera Pública, vol. 8, pp. 157-172.

HENRY, Matthew (2012). The Simpsons, Satire, and American Culture. Nueva York: Palgrave Macmillan. doi: 10.1057/9781137027795

IRWIN, William, CONARD, Mark y SKOBLE, Acon (2009). Los Simpson y la filosofía, Barcelona: Blackie Books.

KARAM, Tanius (2011). Introducción a la semiótica de la imagen. Cerdanyola del Vallès: Lecciones del portal. Portal de la Comunicación InCom-UAB.

MARTA, Carmen, RUIZ, Francisco Javier y TOVAR, Alejandro (2017). El periodismo informativo y la televisión infantil en las primeras temporadas de la serie de ficción televisiva Los Simpson. Icono 14, vol. 15(2), pp. 92-113. doi: 10.7195/ri14. v15i2.1057

MARTA, Carmen y TOVAR, Alejandro (2011). Los Simpson, un fenómeno social con 20 años de permanencia en la programación televisiva. Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 2(1), pp. 125-139.

MARTÍNEZ, Stella (2003). Los niños ante la violencia televisiva. Etic@net, vol. 1, pp. 1-6.

MORALES, Xana, CHACÓN, Pedro y SOTO, Pilar (2014). La presencia de la violencia en las series dirigidas a los niños/as de 5 y 6 años. Una perspectiva semiótico-cultural. Escuela Abierta, vol. 17, pp. 65-84.

PIKKOV, Ülo (2016). On the Topics and Style of Soviet Animated Films. Baltic Screen Media Review, vol. 4, pp. 16-37.

PIKKOV, Ülo (2018). Anti-Animation: Textures of Eastern European Animated Film. Tallinn: Cultural Endowment of Estonia y Estonian Film Institute.

PINSKY, Mark (2010). El evangelio según Los Simpson. Ciudad de México: Selector. Actualidad Editorial.

REYES, Ulises, SÁNCHEZ, Nora Patricia, CARBAJAL, Luis, BARRIOS, Rosalba y LÓPEZ, Gerardo (1999). Violencia en las caricaturas: análisis de dos series de televisión. Revista Mexicana de Puericultura y Pediatría, vol. 7(37), pp. 22-28.

RODRÍGUEZ-ARRIETA, José Daniel (2015). Los Simpson y la representación de la política. Reflexiones, vol. 94(1), pp. 109-121.

ROGOFF, Jana (2021). Poetics of Seriality: Socialist Architecture in Eastern European Animation. International Journal of Film and Media Arts, vol.6(2), pp. 95-106.

SMITH-SHANK, Deborah (2004). Semiotics and visual culture: Sights, signs, and significance. Reston: National Art Education Association.

SOBOLEVA, Maja (2017). The Concept of the «New Soviet Man» and Its Short History. Canadian-American Slavic Studies, vol. 51(1), pp. 64-85. doi: 10.1163/22102396-05101012

STABILE, Carol y Harrison, Mark (eds.), 2003. Prime Time Animation. Television animation and American culture. Nueva York: Routledge.

SULLIVAN, Patrick (2021). Hanna-Barbera’s Cacophony: Sound Effects and the Production of Movement. Animation, vol. 16(1-2), pp. 21-35. doi: 10.1177/17468477211025660

TOVAR, Alejandro, MARTA, Carmen y RUIZ, Francisco Javier (2020). De Marge a Lisa: El nuevo paradigma de la mujer en Los Simpson. Revista de Ciencias Sociales (RCS), vol. 26(2), pp. 28-42.

WELLS, Paul (1998). Understanding Animation. Londres: Routledge.

WESTCOTT, Tim (2011). An overview of the global animation industry. Creative Industries Journal, vol. 3(3), pp. 253-259. doi: 10.1386/cij.3.3.253_1

WOODCOCK, Pete (2008). Gender, Politicians and Public Health: Using The Simpsons to Teach Politics. European Political Science, vol. 7(2), pp. 153-164. doi: 10.1057/eps.2008.5

ARTÍCULOS RELACIONADOS

Cerdán Martínez, V. y Villa Gracia, Daniel (2019). Creación de un formato de concienciación social para la televisión pública española: “Héroes Invisibles”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1565-1579. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1399

Fenoll, V. (2019). La representación de la dictadura en el cine de animación argentino. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 149, 45-66.

Hidalgo-Marí, T., Tous Rovirosa, A. y Morales Morante, L. F. (2019). Los modelos familiares en la comedia televisiva española: (1990-2010). Revista Latina de Comunicación Social, 74, 01-11. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1318

Marcos Ramos, M., González de Garay, B. y Portillo Delgado, C. (2019). La representación de la inmigración en la ficción serial española contemporánea de prime time. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 285-307. http://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1331