The speeds of Journalism in film: eight films about Slow Journalism.

Main Article Content

Carlos Serrano Martín

Abstract

In these lines we will see how the seventh art, through six films, has reflected slow journalism. If we present and publicise cinematic works in which journalism struggles to find new ways of narrating reality, and to offer the audience higher quality news material, the public will eventually develop a more optimistic view of journalism. In this way, the media will regain the respect of the audience and the consumer will regain confidence in the journalistic profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Serrano Martín, Carlos. 2022. “The speeds of Journalism in film: eight films about Slow Journalism”. Revista de Comunicación de la SEECI 55 (April):101-20. https://doi.org/10.15198/seeci.2022.55.e745.
Section
Research article
Author Biography

Carlos Serrano Martín, Universidad Complutense de Madrid

Doctoral student in Journalism from the Universidad Complutense de Madrid. He is a journalist, researcher, screenwriter, and director of short films. He has collaborated in various media: Montilla Digital, Onda Guillena Radio, and Lebrija Digital, among others. His field of research is the relationship between Journalism, Information Companies, and Cinema. He is a member of the Journalistic Narratives and Emerging Technologies Research Group of the Department of Journalism II of the Faculty of Communication of Seville. The work area of this group is Journalistic Genres, Social Media, and New Communication and Information Technologies.

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-3449-7206

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=g3n-k4uaaaaj&hl=es

 

References

Albalad, J. (2015). Slow journalism para una nueva audiencia digital. El caso de Longform.org (2010-2015). Revista de Comunicación, vol. XIV, 2015, 7-25. https://revistadecomunicacion.com/pdf/2015/Art007-025.pdf

Alsina, J. C. (1996). Los chicos de la prensa. Nickel Odeón.

Bellocchio, M. (director). (1972). Noticia de una violación en primera página. Jupiter Generale Cinematografica, UTI Produzioni Associate, Labrador Films.

Benaissa Pedriza, S. (2017). El “Slow journalism” en la era de la “infoxicación”. Doxa Comunicación. Revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales (25). 129-148. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n25a6

Boulting, R. (director). (1942). Thunder Rock [Película]. Charter Film Productions.

Bunyol, M. J. (2017). Historias de portada. 50 películas esenciales sobre periodismo. UOC.

Bustos-Metanzos (2010). El Cine como herramienta eficaz para un aprendizaje concreto, activo y reflexivo: una experiencia en Aula. Congreso Iberoamericano de Educación. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EDUCARTISTICA/RLE3324_Bustos.pdf

De la Fuente, R. y Nenow, D. (directores). (2018). Un día más con vida [Película]. Platige Image, Kanaki Films, Puppetworks Animation Studio, Animationsfabrik, Umedia, Walking The Dog, Wüste Film West GmbH, Eurimages, Programme MEDIA de la Communauté Européenne, Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Dias Gomes, A. (2011). La película como recurso pedagógico en la formación del estudiante de periodismo en Brasil. [Tesis Doctoral]. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/83217

Felipe Arranz. D. (2018). Las cien mejores películas sobre Periodismo. Cacitel, S.L.

Fernández Mera, M. (2008). Periodistas de película. La imagen de la profesión periodística a través del cine. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, 505-525.

Fuller, S. (director). (1965). Corredor sin retorno [Película]. Leon Fromkess-Sam Firks Productions.

Gansel, D. (2019). (director). El Cuarto Estado [Película]. UFA Fiction.

García de Lucas V. et al. (2006). Cine entre líneas: Periodistas en la pantalla. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid, 2006.

Gómez Patiño, M. (2018). La profesión periodística española a la deriva. Vivat Academia. Revista De Comunicación, (143), 45-59. https://doi.org/10.15178/va.2018.143.45-59 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2018.143.45-59

Gyang, K. (director). (2019). Oloture [Película]. EbonyLife Films.

Kassila, M. (director). (1951). Radio tekee murron [Película]. Suomen Filmiteollisuus Oy.

Le Masurier, M. (2015). What is Slow Journalism? 9:2, 138-152. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2014.916471 DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2014.916471

López Hidalgo, A. (coordinador). (2018). Periodismo narrativo en América Latina. Comunicación Social.

López Hidalgo, A. y Fernández Barrero, M. (2013). Periodismo de inmersión para desenmascarar la realidad. Comunicación Social.

McCarthy, T. (director). (2016). Spotligth [Película]. Open Road Films, Participant Media, First Look, Anonymous Content, Rocklin.

Mercader Martínez, Y. (2012). El cine como espacio de enseñanza, producción e investigación. Reencuentro, n. 63, enero-abril, 47-52.

Mínguez Santos, L. (2012). Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. T&B Editores.

Peña Acuña, B. (coordinadora). (2012). El periodista en imágenes de cine. Visión Libros.

Rosique-Cedillo, G y Barranquero-Carretero, A. (2015). Periodismo lento (slow journalism) en la era de la inmediatez. Experiencias en Iberoamérica. El profesional de la información, 24(4), 451-462. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.12 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.12

San José de la Rosa, C. (2019). La imagen decadente del periodista en el cine de Pedro Almodóvar. Vivat Academia. Revista De Comunicación, (146), 137-160. https://doi.org/10.15178/va.2019.146.137-160 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2019.146.137-160

Sierra Sánchez, J. (Coordinador). (2012). El periodista observado: Cine sobre informadores. Visión Libros.