Parodying the Superwoman Complex: Liz Lemon in the Workplace in 30 Rock

Main Article Content

Elisa Hernández Pérez

Abstract

The main character in the situation comedy 30 Rock (NBC, 2006-2013), Liz Lemon, can be easily described as the explicit parody of a feminine stereotype, that of a woman who, unable to “have everything”, feels frustrated. The possibility of reaching both a successful career and a happy and stable home has been imposed to women ever since their first inclusion in the workforce. Liz is the head writer for a live sketches television show, a demanding job she tries to combine with her non-existing personal life. Thus, most of the recurring gags of the show insist in the chaotic results of Liz’s inability to unite those two areas of her daily life and the confusion that comes with it. By analyzing the way the character is portrayed, this brief work tries to explain how the mise-en-scène is used to insist in the disorder that defines Liz Lemon. Using this, a commentary on the consequences of the superwoman complex utopia will be made, while also trying to state what role parody plays in this example.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Pérez, Elisa. 2014. “Parodying the Superwoman Complex: Liz Lemon in the Workplace in 30 Rock”. Revista de Comunicación de la SEECI, no. 34 (July):50-64. https://doi.org/10.15198/seeci.2014.34.50-64.
Section
Articles
Author Biography

Elisa Hernández Pérez, Universidad de Valencia. España.

Elisa Hernández Pérez

Elisa Hernández Pérez (Santa Cruz de Tenerife, 1988) es licenciada en Historia del Arte por la Universidad de Salamanca. Tras finalizar el Máster en Historia del Arte y Cultura Visual de la Universitat de València en 2012 y el Máster en Interculturalidad y Políticas Comunicativas de la misma entidad en 2013, actualmente es becaria de investigación en el departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, donde se encuentra realizando su tesis doctoral, que versa sobre la deconstrucción de la lógica discursiva capitalista en la serie de televisión "The Wire".

 

References

Duby, G. & Perrot, M. (2000), Historia de las mujeres en Occidente, vol. 5. Madrid: Taurus

Ferrés, J. (1996), Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones in-advertidas. Barcelona: Paidós

Foucault, M. (1990), Vigilar y castigar. Madrid: siglo XXI

Foucault, M. (2006), Historia de la sexualidad 1, la voluntad de saber. Madrid: Si-glo XXI

Gubern, R. (1984), Estereotipos femeninos en la cultura de la imagen contem-poránea. En Analisi, 9, 33-40

Internet Movie Database, recuperado de http://www.imdb.com/title/tt0496424/ (consultado el 13/11/2013)

López-Pumarejo, T.A. (1986), El discurso televisual: modelos culturales y vida co-tidiana. En A. Cabanilles y V. Sánchez-Biosca (eds.), Metodología del Análisis de la imagen, Eutopias, 2, 1, 161-171

Mayayo, P. (2003), Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.

Mulvey, L. (1976), Visual Pleasure and Narrative Cinema. En Screen, 16, 3, pp.6-18

Rey, E. (2011), “Are you ‘aving a laugh”, el post-humor y la nueva sitcom, en M.A. Pérez-Gómez (ed.), Previously on. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisi-va en la Tercera Edad de Oro de la Televisión, Universidad de Sevilla, pp.167-180

Shaevitz, M. (1988), The superwoman syndrome, Paperback.

Vilches, L. (1993), La televisión: los efectos del bien y el mal, Barcelona: Paidós.

Žižek, S. (2010), Mirando al sesgo. Una introducción a Jacques Lacan a través de la cultura popular, Barcelona: Paidós.