Evocation of the Old South in film adaptations of Tennessee Williams: a space as a narrative element
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
The Journal of Communication of SEECI recognizes and promotes copyright rights, as well as the need to disseminate knowledge in an accessible and equitable manner. Our journal operates under a Creative Commons License CC BY-NC 4.0, which allows authors and users to:
- Share and Adapt: Copy, redistribute, and adapt the material published in the journal in any medium or format.
- Attribution: Properly acknowledge authorship and provide a link to the license, indicating if any changes have been made.
- Non-Commercial: Do not use the material for commercial purposes without the express permission of the authors and the journal.
- Authors retain copyright and may enter into non-exclusive agreements for self-archiving, deposit, or distribution of the publisher's version published in this journal, including institutional, national, or international repositories, and personal websites.
References
Barton Palmer, R. & Bray, R. (2009). Hollywood’s Tennessee. The Williams Films and Postwar America. Austin: University of Texas Press.
Berman, P. S. (productor) & Brooks, R. (director). (1962). Dulce pájaro de juventud [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Metro Goldwyn Mayer.
Cabezuelo Lorenzo, F.; González Oñate, C. & Fanjul Peyró, C. (2013). Los paisajes del sueño americano: escenografía de Mad Men, Revista de Comunicación de la SEECI, 32, 1-11. Doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2013.32.1-11
Casetti, F. & di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Cash, W. J. (1991). The Mind of the South. New York: Vintage Books Edition.
Ciment, Michel (1998). Elia Kazan por Elia Kazan. Barcelona: Editorial Fundamentos.
Cobo Durán, S. (2014). La ciudad como personaje. David Simon como autor. The Wire como serie, en Frame: revista de cine de la biblioteca de la Facultad de Comunicación, 10, 122-127. Doi: http://fama2.us.es/fco/frame/frame10/monografico3/5.3.pdf
Cuevas, Efrén (2000). Elia Kazan. Madrid: Ediciones Cátedra.
Devlin, Albert J. y Tischler, Nancy M. (2000). The Selected Letters of Tennessee Williams. Volume I. 1920-1945. New York: New Directions Publishing Corporation.
Díez Puertas, E. (2006). Narrativa fílmica. Escribir la pantalla, pensar la imagen. Madrid, Editorial Fundamentos.
Durán Manso, V. (2011). La complejidad psicológica de los personajes de Tennessee Williams, en Frame: revista de cine de la biblioteca de la Facultad de Comunicación, 7, 38-76. Doi: http://fama2.us.es/fco/frame/frame7/estudios/1.3.pdf
Durán Manso, V. (2014). La influencia y la presencia de la madre de Tennessee Williams en su producción cinematográfica: The Rose Tattoo, Suddenly, Last Summer, y This Property Is Condemned, en Sphera Publica, 2, (14), 14-35. Doi: http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/227/203
Durán Manso, V. (2016). La representación del deseo en el cine de Tennessee Williams: homosexualidad masculina frente al Código Hays, en Femeris. Revista multidisciplinar de estudios de género, 1, 57-72. Doi: http://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/3227/1912
Feldman, C. K. & Wald, J. (productores) & Rapper, I. (director). (1950). El zoo de cristal [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Warner Bros. Pictures.
Feldman, C. K. (productor), & Kazan, E. (director). (1951). Un tranvía llamado deseo [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Warner Bros. Pictures.
García García, P. J. (2011). La ciudad es la protagonista. Construcción de la imagen de Baltimore y Nueva Orleans en The Wire y Treme, en M. A. Pérez Gómez, (Coord.), Previously on: estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión (pp. 150-163). Sevilla: Monográficos Frame. Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Doi: http://fama2.us.es/fco/previouslyon/09.pdf
González Groba, C. (2015). “So Far as I and My People Are Concerned the South Is Fascist Now and Always Has Been”: Carson McCullers and the Racial Problem, en Atlantis. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 37.2, 63-80. Doi: http://www.atlantisjournal.org/index.php/atlantis/article/view/268/158
Holditch, K. & Freeman Leavitt, R. (2010). Tennessee Williams and the South. Jackson, University Press of Mississippi.
Jurow, Martin & Shepperd, Richard (productores) & Lumet, Sidney (director). (1960). Piel de serpiente [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: United Artists y Jurow-Shepherd-Pennebaker Productions.
Kazan, E. & Williams, T. (productores) & Kazan, E. (director). (1956). Baby Doll [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Newtown Productions & Warner Bros. Pictures.
Nieto Ferrando, J.; del Rey Reguillo, A. & Afinoguenova, E. (2015). Narración, espacio y emplazamiento turístico en el cine español de ficción (1951-1977), en Revista Latina de Comunicación Social, 70, 584-610. Doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1061
Rodríguez Terceño, J. (2014). Construcción del espacio narrativo en el cine de John McTiernan: hacia el sello de autor, en Revista de Comunicación de la SEECI, 35, 34-45. Doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2014.35.34-45
Spiegel, S. (Productor) & Mankiewicz, J. L. (Director). (1959). De repente… el ultimo verano [cinta cinematográfico]. Estados Unidos: Columbia Pictures.
Stark, R. (productor) & Pollack, S. (director). (1966), Propiedad condenada [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Paramount Pictures.
Torres Zúñiga, L. (2013). Comida, mujeres y poder en la obra de Tennessee Williams, en Dossiers Feministes, 17, 157-172. Doi: http://www.e-revistes.uji.es/index.php/dossiers/article/view/1216/1090
Wallis, H. (productor) & Glenville, P. (director). (1961). Verano y humo [cinta cinematográfica]. E.E.U.U: Paramount Pictures.
Wallis, H. (productor) & Mann, D. (director). (1955). La rosa tatuada [cinta cinematográfica]. E.E.U.U: Paramount Pictures.
Weingarten, L. (Productor), & Brooks, R. (Director). (1958). Cat on a Hot Tin Roof [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Metro Goldwyn Mayer.
Williams, T. (2008). Memorias. Barcelona: Ediciones B para Bruguera.