Salamanca: film location and origin of professionals from cinema and musical industry during desarrollismo (1959-1975)
Main Article Content
Abstract
The film Nueve cartas a Berta (1966, Basilio Martín Patino) is one of the exponents of the most renewing movies of the Spanish cinema of the sixties. Furthermore, this movie is also remembered, among other details, for the visual prominence of the city of Salamanca and for the reflect, in a practical way, of some of the proposals made theoretically in Conversaciones de Salamanca meeting in 1955. In this paper we offer an approach to the mentioned film, an audiovisual project where two countrymen from the same town participated. Besides the presence of Basilio Martin Patino (1930), the director of the sample, the composer Gerardo Gombau (1906-1971) was also a part of the cast crew in the musical area. An approach from the aesthetic and musical prism, and the circumstances that could determine the linkage of the musician in the Martin Patino’s film, are some of the issues included in this paper.
Downloads
Article Details
The Journal of Communication of SEECI recognizes and promotes copyright rights, as well as the need to disseminate knowledge in an accessible and equitable manner. Our journal operates under a Creative Commons License CC BY-NC 4.0, which allows authors and users to:
- Share and Adapt: Copy, redistribute, and adapt the material published in the journal in any medium or format.
- Attribution: Properly acknowledge authorship and provide a link to the license, indicating if any changes have been made.
- Non-Commercial: Do not use the material for commercial purposes without the express permission of the authors and the journal.
- Authors retain copyright and may enter into non-exclusive agreements for self-archiving, deposit, or distribution of the publisher's version published in this journal, including institutional, national, or international repositories, and personal websites.
References
García del Busto, J. L. (2004). Carmelo Bernaola: la obra de un maestro. Madrid: Iberautor Promociones Culturales.
García Manzano, J. E. (2004). Gerardo Gombau: un músico salmantino para la historia. Salamanca: Diputación de Salamanca.
Gubern, R.; Monterde, J. E.; Pérez Perucha, J.; Riambau, E.; Torreiro, C. (2009). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.
Lázaro Reboll, A.; Willis, A. (Eds.) (2004). Spanish Popular Cinema. Manchester: Manchester University Press.
Martínez Torres, A. (1973). Cine español, años sesenta. Barcelona: Anagrama.
Moradiellos García, E. (2000). La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad. Madrid: Síntesis.
Notario Ruiz, A. (ed.) (2006). Gerardo Gombau. Estética y música. Salamanca: Fundación Salamanca Ciudad de Cultura.
Olarte Martínez, M. (ed.) (2005). La música en los medios audiovisuales. Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.
Olarte Martínez, M. (ed.) (2009). Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española. Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.
Sánchez Rodríguez, V. (2013). La Banda Sonora Musical en el cine español y su empleo en la configuración de tipologías de mujer (1960-1969). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Sánchez Rodríguez, V. (2015). La función ideológica de la música en el cine del franquismo. Opción, 31(4), 884-905.
Sanz García, J. M. (2009). Miguel Asins Arbó: Música y cinematografía. Análisis músico-visual de sus composiciones en la filmografía de Luis García Berlanga. Valencia: Universidad de Valencia.
Stepanian Taracido, E. M. (2011). La construcción fílmica de la “ciudad de provincias” en el cine español. En M. Marcos Ramos & M. E. Camarero Calandria (Coord.), Actas del I Congreso Internacional Historia, Literatura y Arte en el Cine en Español y Portugués. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Tamames, R. (1981). La república. La era de Franco. Historia de España. Madrid: Alianza Editorial.