“That’s the best argument I know for convincing women:” the film surcos (1951) as a pedagogical tool for the study of gender violence

Main Article Content

Mercedes Álvarez San Román

Abstract

Gender violence is one of the most extreme consequences of inequality between men and women in society. Movies, as a means of mass communication, are able to pass on and endorse certain messages and ideas about masculinity and femininity. In order to approach in the classroom the mechanisms perpetuating this hierarchy and justifying violence, this article proposes the analysis of the film Surcos (Nieves Conde, 1951). By the study of female characters and their relationship with the historic, political and social context of dictatorship, this paper promotes the incorporation of strategies that identify the discourses supporting those aggressions. In this movie, violence against women acts as a reproof and deterrent for behavior that flouts the traditional gender roles fomented by State and Church. The movie becomes an ideal pedagogical tool for the study of cinema responsibility in the transmission of values and beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez San Román, Mercedes. 2016. “‘That’s the best argument I know for convincing women:’ the film surcos (1951) as a pedagogical tool for the study of gender violence”. Revista de Comunicación de la SEECI, no. 39 (March):89-104. https://doi.org/10.15198/seeci.2016.39.89-104.
Section
Articles
Author Biography

Mercedes Álvarez San Román, Université Paris-Sorbonne Universidad de Oviedo

Mercedes Álvarez San Román es doctoranda del Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les Mondes Ibériques Contemporains (CRIMIC) de la Université Paris-Sorbonne y del Programa de Doctorado en Género y Diversidad de la Universidad de Oviedo. Su trabajo de investigación se centra en los discursos de género, raza y nación en el cine español. Ha realizado sendas estancias de investigación en Columbia University y en University of California Los Angeles (UCLA).

References

Aguado, Ana (1994), Textos para la historia de las mujeres en España, Madrid: Cátedra.

Balletbó, Anna (1982), “La mujer bajo la dictadura”, Leviatán: revista de pensamiento socialista. Madrid: Fundación Pablo Iglesias, 1934-2001, II Época, n. 8, junio, 1982, pp. 90-101.

Belsky, Jay (1980), “Child maltreatment: An Ecological Integration”. American Psychologist, 35, pp. 320-335.

Bernárdez, Asunción; García, Irene & González, Soraya (2008), Violencia de género en el cine español. Análisis y guía didáctica. Madrid: Editorial Complutense.

Berthier, Nancy (1990), “La représentation des femmes dans le cinéma des années 40”, Bulletin d”histoire contemporaine de l”Espagne, nº11-12, diciembre 1990.

Bloch-Robin, Marianne (2014), “Les Madrilènes et les espaces de la ville : de Surcos (José Antonio Nieves Conde, 1951) à Barrio (Fernando León de Aranoa, 1998)”. Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, de 1808 au temps présent, nº 13, otoño 2014.

Bourdieu, Pierre (1990), “La domination masculine”, Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 84, septiembre 1990. Masculin/féminin-2: 2-31. Recuperado de http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/arss_0335-5322_1990_num_84_1_2947. Consultado el: 26/12/2014]

Cenarro, Ángela (2011), “Trabajo, maternidad y feminidad en las mujeres del fascismo español”, en Aguado, Ana y Teresa Mª Ortega (eds.), Feminismos y antifeminismos. Culturas políticas e identidades de género en la España del siglo XX. Universidad de València, Universidad de Granada.

Concejo Álvarez, Pilar (1998), “Prólogo a la edición española”, in Booth, Chris, Jane Darke y Susan Yeandle (eds.), La vida de las mujeres en las ciudades: la ciudad, un espacio para el cambio, Madrid, Narcea, S.A. de ediciones.

Decreto, de 9 de marzo de 1938, aprobando el Fuero del Trabajo. Boletín Oficial del Estado, núm. 505, 10 de marzo de 1938, pp. 6178-6181.

Doane, Mary Ann (1991), Femmes Fatales. Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. Nueva York, Londres: Routledge.

Fernández Sirvent, Rafael (2000), “Influencias del “neorrealismo” italiano en el cine social español de los cincuenta. “Surcos” (1951) como instrumento didáctico para el estudio del régimen franquista”, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Alicante. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxs5r5. Consultado el: 19/12/2014.

Fuero de los españoles (1945), Boletín Oficial del Estado, núm. 199, de 18 de julio de 1945, 358-360.

Gómez Nicolau, Emma (2013), “El destino natural de las mujeres. La legitimación de la violencia de género a través de la prensa sensacionalista del franquismo”, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 22, núm. 43, 2013, pp. 134-159. Ciudad Juárez, México: Instituto de Ciencias Sociales y Administración.

Heise, Lori L. (1998), “Violence Against Women: An Integrated, Ecological Framework”. Violence Against Women 1998; 4; 262.

Lauretis, Teresa de (1987), Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction. Bloomington e Indianápolis: Indiana University Press.

Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. BOE núm. 313, de 29 de diciembre de 2004.

Primo de Rivera, José Antonio (1935), “Lo femenino y la Falange”, discurso pronunciado en Don Benito el 28 de abril de 1935, Obras completas, Madrid. 142-144.

Santa Biblia, antiguo y nuevo testamento. Antigua versión de Casiodoro de Reina (1569), revisada por Cipriano de Valera (1602), Salt Lake City: La Iglesia de Jesucristo de los Santos de los Últimos Días.

Yuval-Davis, Nira (1997), Gender & Nation. Londres: Sage Publications.