Study and Analysis of the Initiation Methods to the Viola More Used by Teachers of Elementary Education of the Province of Valencia

Main Article Content

Ana María Botella Nicolás
Vicenta Fuster Martínez

Abstract

This article studies the most commonly used methods of initiation to viola among teachers in the elementary teaching of Valencia. In the study, 26 teachers from 21 public conservatories were involved. The instrument of information collection the questionnaire has been a questionnary designed according to criteria based on simplicity, precision and being to the point of the 32 items that compose it and the discretion and preservation of anonymity in the handling of the information collected. The research methodology has been mixed. We used a complementary strategy that combines both orientations methods, quantitative and qualitative, dealing with the different perspectives of a different part of the reality to be investigated. It is observed how the teacher knows a variety of methods and books for initiation, but on the contrary, they make use of exercises previous to the book of initiation. Moreover, teachers show that the most known and used method of initiation is that of Suzuki even though most of them are not trained in that method.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Botella Nicolás, A. M., and Fuster Martínez, V. (2015). Study and Analysis of the Initiation Methods to the Viola More Used by Teachers of Elementary Education of the Province of Valencia. Revista de Comunicación de la SEECI, (38), 262–300. https://doi.org/10.15198/seeci.2015.38.262-300
Section
Articles
Author Biographies

Ana María Botella Nicolás, University of Valencia

Doctora en Pedagogía por la Universitat de València. Licenciada en Geografía e Historia (especialidad Musicología) y diplomada en Magisterio (especialidad de Educación musical) por la Universidad de Oviedo. Título profesional de Piano y Máster Internacional de Música en la misma especialidad por el Conservatorio Superior de Música de Oviedo “Eduardo Martínez Torner”. Funcionaria de carrera del cuerpo de profesores de enseñanza secundaria, especialidad de música (actualmente en excedencia). Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Facultat de Magisteri. Ha participado en numerosos cursos de pedagogía musical, así como de dirección coral, informática musical, didáctica de la música, nuevas tecnologías y musicoterapia. Ha presentado diversas comunicaciones en jornadas y congresos sobre didáctica de la música así como distintas publicaciones en revistas científicas. Forma parte de la Comisión de Coordinación Académica del Master Universitario en Profesor/a de enseñanza secundaria de la Universitat de València. Dirige el aula de música de la Universitat de València desde febrero de 2015. Es directora estatutaria del Centro Florida Universitaria, adscrito a la UVEG.

Vicenta Fuster Martínez, University of Valencia

Titulada superior de viola por el Conservatorio Superior de música Joaquín Rodrigo de Valencia. Es Máster Universitario en Profesor/profesora de Educación Secundaria de la Universitat de València y Máster en Investigación en Didácticas específicas, especialidad de educación musical por la UVEG. En la actualidad prepara su tesis doctoral en el campo de la didáctica de la viola. 

References

Agüeria, F. (2011). Historia de la educación musical en la España contemporánea. Un estudio de política legislativa. Oviedo: FA.

Carrascosa, F. (2006). Estudio descriptivo-comparativo de métodos de iniciación pianística. (Tesis inédita de doctorado). Universidad Nacional de San Juan, Argentina.

Forum delle Associazioni disciplinari della scuola (1999). Formazione dei docenti: riflessioni e proposte. Musica Domani, 112, 11-15.

Frega, A. (1997). Metodología comparada de la Educación Musical. (Tesis inédita de doctorado). Collegium Musicum, Buenos Aires.

Hemsy de Gainza, V. (1993). La iniciación al piano. Notas al margen del pentagrama, en Revista latinoamericana de Educación Musical, 2(5), 10-14.

Jorquera, M. (2004). Métodos Históricos o Activos en Educación Musical, en Revista Electrónica Léeme, 1-55. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/. Consultado el 3/12/2014.

Lainé, F. (2010). L´alto. Bressuire. France: Anne Fuzeau Productions.

Matos, R. (2006). La práctica de la reflexión durante el aprendizaje de un instrumento musical, en Revista de Investigación, 59, (65-85).

Muñiz, L. (2012). La viola en España: Historia de su enseñanza a través de los principales métodos y estudios. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oviedo, España.

Muñiz, L. (2013). Principales aportaciones a la didáctica de la viola de Francisco Fleta Polo: El nuevo sistema para el estudio de las posiciones fijas, en DEDiCA: Revista de educaçao e humanidades, 4, 343-354.

Neuman, V. (2004). La formación del profesorado y los conciertos didácticos. Profesorado, en Revista de currículum y formación del profesorado, 8 (1), 1-12. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev81ART6.pdf. Consultado el 28/14/2015.

Palacios, M. (1998). La Didáctica aplicada a la enseñanza de los instrumentos, en Revista Electrónica Léeme, 1-7. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/palacios98.pdf. Consultado el 4/3/2015.

Rolland, P. (1991). L’Enseigment du mouvement dans le jeu de les cordes: techniques formatives et correctives pour le violon et alto. Canada: Les Presses de l’Université Laval.

Serna, A. (1985). El método didáctico, en Educación Física y Deporte, 7 (1-2), 42-46. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/viewFile/4679/4112. Consultado el 4/3/2015.

Schumann, R. (1955). Consejos a los jóvenes estudiantes de música. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Suzuki, S. (1969). Ability Development from Age Zero. Miami: Warner Bros. Publications Inc.

Suzuki, S. (1981). Ability Development from Age Zero. USA: Alfred Publishing Co., Inc.

Suzuki, S. (1993). Shinichi Suzuki: His Speeches and Essays (About Suzuki). USA: Alfred Publishing Co., Inc.

Suzuki, S. (2004). Educados con amor. El Método Clásico de la Educación del Talento. USA: Alfred Publishing Co., Inc.

Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata.

Vdóvina, M. (2006). La viola en el conjunto instrumental y su desarrollo individualizado. (Tesis inédita de doctorado). Facultad de Música. Instituto Superior de Arte, La Habana.

Willems, E. (1981). El valor humano de la Educación Musical. Barcelona: Editorial Paidós.

Willems, E. (2001). El oído musical: La preparación auditiva del niño. Barcelona: Editorial Paidós.

Willems, E. (2011). Las bases psicológicas de la educación musical. Barcelona: Editorial Paidós.