From The Story to Film Animation: Semiology of Digital Storytelling
Main Article Content
Abstract
In this paper, discourses reproduced through all kinds of media are questioned by analyzing similarities & differences and to what extent they can be studied to control the stories. Stories, like cinema, games, and theater, are used to build up child identity. However, have we stopped to think about the techniques –affective excitement- which are found in current practice? Are we educating our children in a culturally responsive way or are we letting multinational companies to educate our children? The aim of this essay, therefore, is to raise questions that try to denature this type of narratives, so that, through education, participation, transgression, perverse reading and alternative and an alternative and dissident look we may be able to recover the freedom to create our stories and identities. Without any mercantilist influences.
Downloads
Article Details
The Journal of Communication of SEECI recognizes and promotes copyright rights, as well as the need to disseminate knowledge in an accessible and equitable manner. Our journal operates under a Creative Commons License CC BY-NC 4.0, which allows authors and users to:
- Share and Adapt: Copy, redistribute, and adapt the material published in the journal in any medium or format.
- Attribution: Properly acknowledge authorship and provide a link to the license, indicating if any changes have been made.
- Non-Commercial: Do not use the material for commercial purposes without the express permission of the authors and the journal.
- Authors retain copyright and may enter into non-exclusive agreements for self-archiving, deposit, or distribution of the publisher's version published in this journal, including institutional, national, or international repositories, and personal websites.
References
BARTHES, R. (2009). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona, España: Paidós.
BELTRÁN, J., PEÑA, A., PÉREZ, L. y ANDRÉS, T. (s.f.). “El impacto de la comunicación audiovisual en la modificación conductual y cognitiva de los niños, en la Comunidad de Madrid” (Investigación) Disponible en: http://tv_mav.cnice.mec.es/impacto.htm (Recuperado el 29 de junio de 2015).
BOURDIEU, P (2000). La dominación masculina. Barcelona, España: Anagrama.
CANTILLO, C. (2010). Análisis de estereotipos sexistas. Perpetuación de roles de género en la filmografía de Disney: de la ingenua Blancanieves (1937) a la postmoderna Tiana (2009). Madrid. UNED. (Trabajo Final de Máster Educación y Comunicación en la Red). Disponible en: http://trabajofinmaster.pbworks.com/
CORREA, R.I. (2011). Imagen y control social. Manifiesto por una mirada insurgente. Barcelona, España: Icaria.
DORFMAN, A. y MATTELART, A. (1972). Para leer al pato Donald. Comunicación de masas y colonialismo. México: Siglo XXI editores, S.A.
ECO, U. (1879). Lector in Fabula. La cooperazione interpretativa nei testi narrativi, Milán, Italia: Bompiani.
FREIRE, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
GIROUX, H. A. (1996). Placeres inquietantes. Aprendiendo la cultura popular, Barcelona, España: Paidós.
GIROUX, H. A. (2001). El ratoncito feroz: Disney o el fin de la inocencia. Madrid, España: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
JENKINS, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Barcelona, España: Paidós.
LIPOVETSKY, G. Y SERROY, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona, España: Anagrama.
MARÍN, J. (2009). Cine de dibujos animados. Argentina: El Cid Editor.
MCLUHAN, M. (1967). The Medium is the Masaje. UK: Penguin Books Limited.
MCLUHAN, M. (1998). La Galaxia Gutenberg: génesis del Homo Typographicus. Barcelona, España: Círculo de Lectores.
MENDOZA, A. (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Barcelona, España: Octaedro.
MONTOYA, V. (2003). Literatura infantil. Lenguaje y Fantasía. Bolivia: La Hoguera.
MORIN, E. (1956). El cine o el hombre imaginario. Barcelona, España: Paidós.
ORTEGA Y GASSET, J. (1937). La rebelión de las masas. Disponible en: http://literatura.itematika.com/bajando.php?path=descargas/libros&name=la-rebelion-de-las-masas.pdf
PEREIRA, C. (2005). Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. Barcelona, España: PPU.
PROPP, V. (2006). Morfología del cuento. Madrid, España: Fundamentos.
SALMON, C. (2010). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona, España: Península.
SCOLARI, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, España: Planeta.