Grotesque realism, satire, carnival and laughter in Snooty Baronet by Wyndham Lewis

Main Article Content

Mar Asensio Aróstegui

Abstract

Despite the fact that the works of the British writer Percy Wyndham Lewis display a satirical vision of reality, whose roots are to be found in the carnivalesque humour of the Middle Ages, as theorised by Mikhail Bakhtin, and which calls attention to the common features Lewis’s works share with such Latin American writers as Borges or García Márquez, Lewis’s works have had a very limited impact in Spanish-speaking countries. This article analyses one of Lewis’s least known novels, Snooty Baronet (1932), from a Bakhtinian point of view that shows the way in which Lewis’s fiction is full of characters whose actions seem as absurd as their own existence and which are fictional alter egos of the author, endless variations of the I/eye, only made real by grotesquely detailed descriptions of themselves and of the disconnected world of carnival, satire, and laughter that surrounds them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Asensio Aróstegui, M. (2008). Grotesque realism, satire, carnival and laughter in Snooty Baronet by Wyndham Lewis. Revista de Comunicación de la SEECI, (15), 95–115. https://doi.org/10.15198/seeci.2008.15.95-115
Section
Articles
Author Biography

Mar Asensio Aróstegui, Profesora de la Facultad de Letras y de la Educación. Universidad de La Rioja. Logroño

Mar Asensio Aróstegui realizó un Master of Arts en Estudios sobre la Ficción en la Universidad de East Anglia (Gran Gretaña) en 1993. En 2003 obtuvo el título de Doctora en Filosofía y Letras (Filología Inglesa) por la Universidad de Zaragoza. Su tesis doctoral explora la influencia del tiempo y el espacio en la construcción de la identidad en dos novelas de la escritora británica Jeanette Winterson: The Passion y Sexing the Cherry.

Ha sido profesora asociada en la Universidad de Zaragoza y en la actualidad trabaja en la Universidad de La Rioja donde imparte docencia de grado y posgrado sobre literatura británica y norteamericana contemporánea, teoría literaria y análisis textual de literatura y cine.

Es autora de varios artículos sobre la obra literaria de Jeanette Winterson, Doris Lessing, Evelyn Waugh y Wyndham Lewis y sobre textos fílmicos dirigidos por Ridley Scott, Peter Weir y Woody Allen. En la actualidad dirige dos tesis doctorales: una sobre la representación de masculinidades en textos fílmicos dirigidos por Steven Spielberg y otra sobre la influencia de la obra del Marqués de Sade en la obra de John Hawkes.

Ha obtenido distintas becas del British Council, el Ministerio de Educación y la Diputación General de Aragón. Ha participado en varios proyectos de investigación subvencionados por la Universidad de La Rioja (en dos de ellos como investigadora principal) y ha sido parte integrante del proyecto de investigación La estética modernista a través un prisma radical: La visión satírica de Percy Wyndham Lewis y su continuidad (DGES BFF2002-02842).

Fue editora y es miembro del consejo editorial de la revista Journal of English Studies y ha colaborado como evaluadora con la revista Miscelánea: A Journal of English and American Studies.

 

References

ASENSIO ARÓSTEGUI, Mar (2007): “Postmodernist (Dis)continuities: Approaching Jeanette Winterson’s Fiction from a Lewisian Perspective” in CUNCHILLOS JAIME, Carmelo (editor): Wyndham Lewis the Radical: Essays on Literature and Modernity. Peter Lang. Bern, New York and London. Pág. 243-274.

BAKHTIN, Mikhail (1968): Rabelais and His World. (First published in 1965). Cambridge, Massachussets and London: The Massachussets Institute of Technology Press. ISWOLSKY, Helene (translator): Tvorchestvo Fransua Rable. Khudozhestvennia literatura: Moscow.

BAKHTIN, Mikhail (1981): “Forms of Time and Chronotope in the Novel: Notes Toward a Historical Poetics” (First published in 1937-1938) en HOLQUIST, Michael(editor): The Dialogic Imagination. Four Essays by M. M. Bakhtin. University of Texas Press. Austin. Pág. 84-258.

BRIDSON, D. G. (1980): “The Human Age in Retrospect” in MEYERS, Jeffrey (editor): Wyndham Lewis: A Revaluation. The Athlone Press. London. Pág. 238-251.

DÍAZ-CUESTA, José (1996): “Percy Wyndham Lewis: Writer, Painter, Artist” in CARAMÉS LAGE, José Luis, ESCOBEDO DE TAPIA, Carmen y BUENO ALONSO, Jorge Luis (editores): La Interdisciplinariedad en el Discurso Artístico: ¿Realidad o Utopía? Volumen I. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo. Oviedo. Pág. 315-328.

DÍAZ-CUESTA, José (1997): “Análisis translémico del binomio Blasting and Bombardiering-‘Reventador y bombardero (Blasting and Bombardiering)’” in GUARDIA, Pedro y STONE, John (editores): Proceedings of the 20th International AEDEAN Conference. Universitat de Barcelona. Barcelona. Pág. 163-168.

EDWARDS, Paul (1996): Volcanic Heaven: Essays on Wyndham Lewis’s Painting and Writing. Black Sparrow Press. Santa Rosa.

KENNER, Hugh (1954): Wyndham Lewis. New Directions Books. Connecticut.

LAFOURCADE, Bernard (1982): “Afterword” in LEWIS, Wyndham: The Complete Wild Body. Black Sparrow Press. Santa Barbara. Pág. 403-414.

LAFOURCADE, Bernard (1984): “Afterword” in LEWIS, Wyndham: Snooty Baronet. (First edition 1932). Black Sparrow Press. Santa Barbara. Pág. 255-270.

LEWIS, Wyndham (1982): “The Meaning of the Wild Body” in LEWIS, Wyndham: The Complete Wild Body. Black Sparrow Press. Santa Barbara. Pág. 157-160.

LEWIS, Wyndham (1984): Snooty Baronet. (First edition 1932). Black Sparrow Press. Santa Barbara.

MEYERS, Jeffrey (1980): Wyndham Lewis: A Revaluation. The Athlone Press. London.

MUNTON, Alan (1982): “Wyndham Lewis: The Transformations of Carnival” in CIANCI, Giovanni (editor): Letteratura/Pittura. Sellerio Editore. Palermo. Pág. 141-157.

MUNTON, Alan (2005-2008): “Wyndham Lewis and the Meanings of Spain”. Journal of English Studies nº 5-6. Pág. 245-258.

NATH, Michael (2003): “Wyndham Lewis and Laughter” en EDWARDS, Paul (editor): The Great London Vortex: Modernist, Literature and Art. Sulis Press. Bath. Pág. 103-115.

PARRILLA SOTOMAYOR, Eduardo E. (2002): “Ironía, humorismo y carnavalización en Cien Años de Soledad”. Revista de humanidades: Tecnológico de Monterrey nº. 13. Pág. 31-46.

PATIÑO, Juan Pablo (2002): “El humor carnavalesco en Borges”. Espéculo. Revista de estudios literarios. http://www.ucm.es/info/especulo/numero22/borg_hum.html

QUÉMA, Anne (1999): The Agon of Modernism. Wyndham Lewis’s Allegories, Aesthetics, and Politics. Associated University Presses. London.

RUSSO, Mary (1994): The Female Grotesque: Risk, Excess and Modernity. Routledge. New York and London.

SCHENKER, Daniel (1992): Wyndham Lewis: Religion and Modernism. The University of Alabama Press. Tuscaloosa and London.

SMITH, Rowland (1980): “Snooty Baronet: Satire and Censorship” in MEYERS, Jeffrey (editor): Wyndham Lewis: A Revaluation. The Athlone Press. London. Pág. 181-195.

STANFIELD, Paul Scott (2001): “’This Implacable Doctrine’: Behaviorism in Wyndham Lewis’s Snooty Baronet”. Twentieth-Century Literature nº 47.2 (verano). Pág. 241-267.

TROTTER, David (2001): Paranoid Modernism: Literary Experiment, Psychosis, and the Professionalization of English Society. Oxford University Press. Oxford.