Semiotic analysis of Mozilla logo
Main Article Content
Abstract
Logo-symbols (popularly known as logotypes or logos) form an autonomous code that lets talk about a general Visual Corporate Semiotics which specific Visual Corporate Semiotics are restricted to the former. Those Semiotics are developed by each of the companies and their meanings are constructed as symbols. Precisely, that considerable symbolic load determines the strong local character of the code and manifests the semiotic complexity of the code because of the difficulty of establishing a zero degree.
Each of these specific codes is set, therefore, as a semiotic weakly encoded, unstable and polysemous. Thus, the sense that is joined to the visual sign that represents the brand is only achieved with time and after a communicative effort developed by that brand. However, despite the location of such visual codes, there are a number of general indices which allow the existence of the Visual Semiotics to identify a corporate symbol as such and not as another kind of visual sign.Downloads
Article Details
The Journal of Communication of SEECI recognizes and promotes copyright rights, as well as the need to disseminate knowledge in an accessible and equitable manner. Our journal operates under a Creative Commons License CC BY-NC 4.0, which allows authors and users to:
- Share and Adapt: Copy, redistribute, and adapt the material published in the journal in any medium or format.
- Attribution: Properly acknowledge authorship and provide a link to the license, indicating if any changes have been made.
- Non-Commercial: Do not use the material for commercial purposes without the express permission of the authors and the journal.
- Authors retain copyright and may enter into non-exclusive agreements for self-archiving, deposit, or distribution of the publisher's version published in this journal, including institutional, national, or international repositories, and personal websites.
References
BARTHES, Roland (1987, original de 1984): El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y la escritura,Colección Paidós Comunicación,Número 28, Ed. Paidós Ibérica. Barcelona.
CHAVES, Norberto (1988): La Imagen Corporativa: Teoría y metodología de la identificación institucional. Colección GG Diseño.Ed. Gustavo Gili.Barcelona.
ECO, Umberto (2000, original de 1976): Tratado de Semiótica General, Colección Biblioteca Umberto Eco. Palabra en el tiempo. Número 122. Ed. Lumen. Barcelona.
GONZÁLEZ SOLAS, Javier (2002): Identidad Visual Corporativa:La imagen de nuestro tiempo. Ed. Síntesis. Madrid.
GREIMAS, Algirdas J. (1994, original de 1978)“Semiótica Figurativa y Semiótica Plástica”, en GREIMAS, Algirdas J.; FLOCH, Jean Marie; THÜRLEMANN, Félix;BLANCO, Desiderio; BORDRON, Jean-Frnaçois; STOCKINGER, Peter; FONTANILLE,
Jacques; SAUDAN, Alain (1994): Figuras y Estrategias: En torno a una Semiótica delo Visual. Colección Lingüística y Teoría Literaria. Ed. Siglo XXI Editores y Benemérita
Universidad Autónoma de Puebla. Méjico DF.
GREIMAS, Algirdas J. y COURTÉS, Joseph (1982 original de 1979): Semiótica:Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Colección Biblioteca Románica Hispánica. Diccionarios. Número 10. Ed. Gredos, Madrid. Hernández Aguilar, Gabriel (1994)
GREIMAS, Algirdas J.; FLOCH, Jean Marie;THÜRLEMANN, Félix; BLANCO, Desiderio;BORDRON, Jean-Frnaçois; STOCKINGER, Peter; FONTANILLE, Jacques; SAUDAN,
Alain (1994): Figuras y Estrategias: En torno a una Semiótica de lo Visual, Colección Lingüística y Teoría Literaria. Ed. Siglo XXI Editores y Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Méjico DF.
GRUPO Mi, (1993, original de 1992): Tratado del signo visual: Para una Retórica de la Imagen. Colección Signo e Imagen. Ed. Cátedra. Madrid.
GRUPO Mi, (1987, original de1982): Retórica General. Colección PaidósComunicación. Número 27. Ed. Paidós Ibérica. Barcelona.
HJELMSLEV, Louis (1987, original de 1973): Ensayos Lingüísticos, Tomo II. Colección Biblioteca Románica Hispánica.Estudios y Ensayos. Número 177. Ed. Gredos. Madrid.
HJELMSLEV, Louis (1987, original de 1947): “La estructura básica del Lenguaje”, en HJELMSLEV, Louis (1987, original de 1973):Ensayos Lingüísticos, Tomo II. Colección Biblioteca Románica Hispánica.Estudios y Ensayos. Número 177. Ed. Gredos. Madrid.
KLINKERBERG, Jean-Marie (2003): “Claves cognitivas para una solución al problema del iconismo”, Iconismo. El sentido de las imágenes. Ed. Designis.Número 4. Págs:15 – 26. Buenos Aires.
OGDEN, Charles Kay y RICHARDS, Ivor Armstrong, (1923), The meaning of meaning:A study of the influence of language upon thought and of the science of symbolism.
Routledge & Kegan Paul. Londres.
PEIRCE, Charles Sanders (1974, original de 1897): La ciencia de la Semiótica.Colección de Semiología y Epistemología. Ed. Nueva Visión SAIC. Buenos Aires.
SAUSSURE, Ferdinand de (1945, original de 1916): Curso de Lingüística General.Colección Filosofía y Teoría del Lenguaje. Ed. Losada. Buenos Aires.
VILLAFAÑE, Justo (1999): La gestión profesional de la Imagen Corporativa. Ed.Pirámide. Madrid.