The fugitive sense of the independence in The Robinson Island of Arturo Uslar Pietri

Main Article Content

Laura Febres-Cordero

Abstract

The island of Arturo Uslar Pietri's Róbinson is, from our point of view, one of the most successful works, inside the production of this Venezuelan who is born in Caracas in 1901 and dies in 2006.  In this work we will treat three important features of the production Uslariana that stand out inside this historical novel, which are included in the urgency that exists in the author of turning the pencil into paintbrush of the thought. The first one of them will be to treat to Róbinson's Island as historical novel, the second one, his belonging also to another literary very known branch, since it is the literature of trips and the third one, the relation of the writing with the reality and the thought; problematics that sublies across the whole text. This historical novel narrates one of the most important periods. The narrator chooses the moment in which she breaks the limits of the territory of Venezuela to turn into a Latin-American and world event. The work is a reflection on the sense that had this event for the Latin Americans, principally across the thought of one of his bigger ideologists, Simón Rodríguez.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Febres-Cordero, L. (2009). The fugitive sense of the independence in The Robinson Island of Arturo Uslar Pietri. Revista de Comunicación de la SEECI, (19), 58–77. https://doi.org/10.15198/seeci.2009.19.58-77
Section
Articles
Author Biography

Laura Febres-Cordero, Universidad Metropolitana de Caracas (Venezuela)

Laura Febres es profesora tiempo completo en la Universidad Metropolitana. Licenciada en Letras en la Universidad Católica Andrés Bello, Magister en Literatura Latinoamericana Contemporánea de la Universidad Simón Bolívar, Doctor en Historia de la Universidad Católica Andrés Bello, todas en Caracas, Venezuela. Tiene  libros publicados: Perspectivas críticas en la Obra de Teresa de la Parra,  Pedro Henríquez Ureña, Crítico de América y La historia en Mario Briceño-Iragorry, varias compilaciones y más de cincuenta artículos publicados como capítulos de libros y en revistas arbitradas. Ha participado en muchos congresos nacionales e Internacionales realizados En España, México, Argentina, Uruguay, Ecuador, Colombia y República Dominicana.

References

DELPRART, F. Coordinador. (2002) Arturo Uslar Pietri. Las Lanzas coloradas. Primera narrativa. ALLCA XX. Madrid; Barcelona; La Habana; Lisboa; París; México; Buenos Aires; São Paulo; Lima; Guatemala; San José; Caracas.

FEBRES, L. (Compiladora) (2006) A los amigos invisibles Visiones de Arturo Uslar Pietri. Universidad Metropolitana. Caracas.

GARCIA, M; MORENO, J; ARRAIZ LUCCA, R; LOSADA, B; PAIVA REINOSO, A; STAMBOULI, A; AVELEDO, R; GUÉDEZ, V; VILORIA VERA, E; FEBRES, L. KRISPIN, K. (2001) Todo Uslar. Universidad Metropolitana. Caracas.

MARQUEZ RODRIGUEZ, Alexis. (1986) Arturo Uslar Pietri y la nueva novela histórica. Contraloría General de la República. Caracas.

RODRIGUEZ, S. (1990) Sociedades americanas. Biblioteca Ayacucho, versión digital. Caracas.

USLAR PIETRI, Arturo. (1981) La isla de Róbinson. Editorial Seix Barral, S.A. Barcelona, Caracas, México.

USLAR PIETRI, Arturo. (1975). El globo de colores. Monte Ávila. Caracas.

USLAR PIETRI, Arturo. (1979). Las Lanzas Coloradas. Biblioteca Ayacucho. Caracas.

USLAR PIETRI, Arturo. (1990). La vista en el tiempo. Editorial Norma. Bogotá.

USLAR PIETRI, Arturo. (1986). Godos, insurgentes y visionarios. Seix Barral, S.A. Barcelona.

USLAR PIETRI, Arturo. (1987). Giotto y compañía. Fundación Mendoza. Caracas.