The visual adjetive. from rhetorical figures to photographic image meaning

Main Article Content

Hernando Gómez Gómez

Abstract

The conceptual shift that occurs in the last two decades in visual discipline, above all in photography, suggests a radical change in the way of perceiving the artistic expression that until now it has been traditionally recognized like this. Perhaps it was the reason which gave to Photography an extra meaning  and commonly called; "visual poetry".
And poetry uses a collection of tools (Rhetorical Figures) in order to complete the poetic meaning. Although this is not the link that will connect the purpose of the poet and photographer with the research raised here. This study takes a step back, paying the attention on a fixed structure and before of rhetorical figure. And if the words and symbols of punctuation used in the the lenguages are remembered  and in particular with those words that will help to define, in descriptions, which use to enumerate, describe emotions,… the adjective is likely to be spoken.
The result will help to create effective tool both for making art of the work with poetic meaning, as for education and teaching in the photography disciplina. This project was considered in order to go faster and farther in the process of artistic creation. In particular, in making photographic work with poetic sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Gómez, H. (2010). The visual adjetive. from rhetorical figures to photographic image meaning. Revista de Comunicación de la SEECI, (22), 30–79. https://doi.org/10.15198/seeci.2010.22.30-79
Section
Articles
Author Biography

Hernando Gómez Gómez, Universidad Europea de Madrid/Universidad Complutense de Madrid

Hernando Gómez Gómez es profesor de fotografía en la Universidad Europea de Madrid. Actualmente sigue una línea de investigación referida a la poesía implícita dentro de la imagen fija y a los elementos que construyen la misma. Interesado en los lenguajes lógicos que rodean al ser humano y a su naturaleza intrínseca.
Fotógrafo y operador de cámara, comienza su carrera audiovisual desde 1996 y participa en todo tipo de eventos desarrollados por todo el mundo y estableciendo residencia permanente en cinco países diferentes consigue una visión amplia del mundo que le rodea. Desde 2005 su carrera ofrece un giro al desarrollar una labor periodística en todo el panorama internacional cubriendo eventos de última hora (Breaking News).
Actualmente compagina su labor docente e investigadora con proyectos fotográficos cercanos a los lenguajes simbólicos y poéticos.

References

ALARCOS LLORACH, Emilio (2005): Gramática de la lengua Española. Espasa Calpe.Madrid.

ARISTÓTELES: Retórica. Introducción, Traducción y notas de Alberto Bernabé,Alianza Editorial. Madrid.

BARTHES, Roland (2004): La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Traducción de Joaquín Sala-Sanahuja. Paidós Ibérica. Barcelona.

BASSAT, Luis: El libro rojo de la publicidad. Ediciones Folio. Barcelona.

BENJAMIN, Walter: Sobre la Fotografía. Edición y traducción de José Muñoz Millanes.Pretextos. Valencia

BERISTAIN, Helena (1995): Diccionario de Retórica y Poética. Porrúa. México.

BOSQUE, Ignacio (1995): Repaso de la sintaxis tradicional. Arco/Libros. Madrid.

COSTA, J. (1977): El lenguaje fotográfico. Ibérico Europeo de Ediciones. Barcelona.

DELEUZE, Gilles (1971): La lógica del sentido. Editorial Barral. Barcelona.

ECO, Umberto (1989): La estructura ausente. Introducción a la semiótica. Traducción Francisco Serra Cantarell. Editorial Lúmen. Barcelona.

ECO, Umberto (1995): Tratado de la semiótica general. Traducción de Carlos Manzano. Editorial Lúmen. Barcelona.

ELIOT, Thomas (1999): Función de la Poesía y función de la crítica. Edición,traducción y prólogo de Jaime Gil Biedma. Tusquets. London.

ELIOT, Thomas (1990): On poetry and poets. Faber and Faber. London.

GARRONI, E.: Proyecto de Semiótica. Barcelona, Editorial Gustavo Gili, 1975.

GILI y GAYA, Samuel: Curso Superior de Sintaxis Española. Ediciones Biblograf.Barcelona.

GÓMEZ TORREGO, Leonardo (1998): Gramática Didáctica del Español. Editorial SM.Madrid.

GROUPE [M] (1987): Retórica General. Paidós. Barcelona.

GROUPE [M] (1993): Tratado del Signo visual: Para una retórica de la imagen.Traducción Manuel Talens Carmona. Cátedra. Madrid.

LAUSBERG, Heinrich (1993): Elementos de la Retórica literaria. Gredos. Madrid.

LAUSBERG, Heinrich (1980): Manual de Retórica. Editorial Gredos. Madrid.

MARZAL FELICI, Javier (2010): Como se lee una fotografía. Cátedra. Madrid.

MORTARA GARAVELLI, Bice (1991): Manual de Retórica. Cátedra. Madrid.

NARANJO, J. (2006): Fotografía, antropología y colonialismo (1845-2006). Gustavo Gili. Barcelona.

PORTA, L. La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido investigación educativa.[Mar de Plata, Argentina]: Universidad de Mar de Plata. “Capítulo 2 El análisis de contenido”. Disponible en web:www.uccor.edu.ar/paginas/REDUC/porta.pdf [Consulta: 12 de Abril 2010]

ROMERA, A. Retórica. Manual de Retórica y recursos estilísticos. Disponible en web:http://retorica.librodenotas.com/ [Consulta: 6 de Abril 2010]

SAUSSURE, Ferdinand (1945): Curso de lingüística General. Ediciones Losada.Buenos Aires, 1945.

SCHAEFFER, J.M (1990): La imagen precaria: del dispositivo fotográfico. Traducción de Dolores Jimenez. Cátedra. Madrid.

SONTAG, Susan (2006): Sobre la fotografía. Traducción de Carlos Gardini y revisado por Aurelio Major. Ediciones Alfaguara. Madrid.

TORNQUIST, J (2008): Color y Luz. Teoría y práctica. Editorial Gustavo Gili.Barcelona.

WOLFGANG VAN GOETHE, J (1999): Teoría de los colores. Valencia, Consejo General de la Arquitectura técnica de España, Valencia.