About the vernacular and World Cinema in Biutiful

Main Article Content

Lorenzo J. Torres-Hortelano

Abstract

My aim in this paper is to textually analyse some images from Alejandro González Iñárritu’s Biutiful (2011); especially those which will help me to relate this film to the phenomenon of the so-called World Cinema and the vernacular theories advocated by the German thinker Miriam Bratu Hansen, who died this year.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres-Hortelano, Lorenzo J. 2011. “About the vernacular and World Cinema in Biutiful”. Revista de Comunicación de la SEECI, no. 24 (March):50-68. https://doi.org/10.15198/seeci.2011.24.50-68.
Section
Articles
Author Biography

Lorenzo J. Torres-Hortelano, Universidad Rey Juan Carlos

Lorenzo J. Torres Hortelano ha sido productor y programador de PPV en Canal + España y Quiero TV (1995-2002); profesor de “Géneros cinematográficos” y “Cine Clásico Norteamericano” en la Universidad Carlos III; distribuidor de cine independiente (SAHP FILMS, 2006-) y Ppofesor de: “Análisis y teorías cinematográficas” y “Lenguaje audiovisual”; del Programa de Doctorado y Máster Universitario “Cine, TV y medios interactivos” (URJC); y del Máster de “Interpretación cinematográfica y audiovisual” (URJC/Fundación First Team). Libros: (2006): ‘Primavera tardía’ de Yasujiro Ozu: cine clásicoy poética Zen. Caja España. Valladolid. En prensa: (ed.): Directory of World Cinema: Spain. Intellect. Londres; y (ed.): Film Locations: Madrid. Intellect. Londres. Comisario de la muestra de cine “La mirada japonesa”, organizada por la Fundación Japón (Madrid, 2010-2012). Ha participado en el Diccionario del Cine Iberoamericano, dirigido por Eduardo Rodríguez Merchán y Carlos F. Heredero (SGAE, Fundación Autor, ICCMU, 2011). Sexenio de investigación reconocido por el CNEAI 2004-2009. Secretario ejecutivo de la Asociación Cultural Trama y Fondo (2010-) y miembro de la AEHC (Asociación Española de Historiadores de Cine).

References

Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la era de su reproducibilidad técnica, en Discursos Interrumpidos I. Madrid: Editorial Taurus.

Cano-Gordón, C. (2010). Guillermo Arriaga, en Revista CineAdictos, nº 95 (agosto-septiembre). Consultado el 29 de Marzo del 2010, Disponible en: http://mexicanadecomunicacion.com.mx/rmc/2011/02/23/guillermo-arriaga/#axzz1L1vgbLiV

Eco, U. (1965). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Editorial Lumen.

González-Requena, J. (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.

González-Requena, J. (2007). Douglas Sirk. La metáfora del espejo. Madrid: Cátedra.

González-Requena, J. (2008). Amor loco en el jardín. La diosa que habita el cine de Luis Buñuel. Madrid. Editorial Adaba.

Hansen, M. B. (1999). The Mass Production of the Senses: Classical Cinema as Vernacular Modernism, en Revista Modernism/Modernity, 2(6), p. 59-77. Consultado el 5 de Abril del 2010, Disponible en: http://elenarazlogova.org/hist615/pdfs/hansen.pdf

Krauze, D. (2011): Biutiful, o los límites del azar, en Revista Letras Libres, (enero), p. 64-65. Consultado el 5 de Abril del 2010, Disponible en: www.letraslibres.com/index.php?art=15211&rev=2)

Mac Donald, D. (1969): Masscult and Midcult, en La industria de la cultura, p. 67-156. Madrid: Editorial Alberto Corazón.

Torres-Hortelano, L. J. (2009). Auter Melodrama, en Directory of World Cinema: Spain. Londres: Editorial Intellect.