Reality tv through cinema: crónicas by Sebastián Cordero

Main Article Content

Paula Requeijo Rey

Abstract

In the late eighties and early-nineties a genre that almost appeared with the beginning of television proliferates: reality TV. The most popular formats of this macrogenre are two: the reality show and the talk show. However, reality TV draws together many different types of programs that meet a number of features to a greater or lesser extent. The author considers that the movie Crónicas (2004), by the Ecuadorian director Sebastián Cordero, reflects the main features of reality TV. Based on texts from authors like Postman, Imbert, León, Abril or Castañares she analyses the characteristics of this phenomenon through the film. It is revealed as an excellent tool for understanding aspects such as spectacle, the predominance of feelings, the coexistence of opposites, genres mixing, the confusion of public and private spheres and the new role of the presenter.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Requeijo Rey, P. (2011). Reality tv through cinema: crónicas by Sebastián Cordero. Revista de Comunicación de la SEECI, (24), 35–49. https://doi.org/10.15198/seeci.2011.24.35-49
Section
Articles
Author Biography

Paula Requeijo Rey, Universidad Complutense, Madrid

Paula Requeijo Rey es doctorada e investigadora del Programa FPU (Formación de Profesorado Universitario) del Ministerio de Educación en la Facultad de Ciencias de la Información (Universidad Complutense de Madrid). En 2006 obtuvo la licenciatura de Periodismo. Después cursó el Máster de Radio Nacional de España, medio en el que trabajó entre 2007 y 2009. En 2009 obtuvo el DEA (Diploma de Estudios Avanzados). Sus principales líneas de investigación son: Comunicación Interpersonal (especialmente en Análisis Transaccional), Comunicación No Verbal, Medios de Comunicación y Comunicación Política. Autora de  varios artículos en reconocidas revistas de ámbito científico.

References

Abril, G. (1995). La televisión hiperrealista, en Revista CIC (Cuadernos de Información y Comunicación) nº 1, p. 93-104.

Adler, A. (1968). Conocimiento del hombre. Madrid: Editorial Espasa Calpe.

Castañares, W. (1995). Nuevas formas de ver, nuevas formas de ser: el hiperrealismo televisivo, en Revista de Occidente, nº de Julio-agosto, p. 106-119.

Imbert, G. (2003). El Zoo Visual. Barcelona: Editorial Gedisa.

Imbert, G. (2005, 10 de enero). Telebasura. De la telerealidad a la teleficción. Diario El País.

Laviana, J. C. (1996). Los chicos de la prensa. Madrid: Editorial Nickel Odeón.

León, B. (Comp.) (2009). Telerrealidad. El mundo tras el cristal. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Postman, N. (1991). Divertirse hasta morir. Barcelona: Ediciones de la Catarata.

Saltzman, J. (2002). Introduction to the Image of the Journalist in Popular Culture. Consultado el 12 de Octubre del 2010, Disponible en: www.ijpc.org/uploads/files/ijpcintro.pdf

Vargas-Llosa, M. (2009, agosto): El mundo en que vivimos [Versión electrónica], en Diario El País. Consultado 16 de Abril del 2011, Disponible en: 48 www.elpais.com/articulo/opinion/mundo/vivimos/elpepiopi/20090823elpepiopi_2/Tes