Crossing borders: All about my mother (1999) by Pedro Almodóvar

Main Article Content

Isabel Maurer-Queipo

Abstract

The present article on Pedro Almodóvar’s All About My Mother (1999) is based on the hybridity that characterises the director’s whole work. The aesthetics of hybridity allows us to show the multifaceted positions of the director, his sensitive and subtle combinations of a dark past and a colourful present, of different national and international cultural elements like his homages to Latin American artists such as Caetano Veloso, Chavela Vargas, Agustín Lara. Furthermore we have to add the links to literary and filmic genres, and above all to sexual genders – masterly represented here by means of Almodóvar’s sense of the theatre.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maurer-Queipo, Isabel. 2011. “Crossing borders: All about my mother (1999) by Pedro Almodóvar”. Revista de Comunicación de la SEECI, no. 24 (March):18-34. https://doi.org/10.15198/seeci.2011.24.18-34.
Section
Articles
Author Biography

Isabel Maurer-Queipo, Universidad de Siegen

Isabel Maurer Queipo es profesora en la Universidad de Siegen, Alemania. Ha trabajado en el proyecto de investigación “Teatro y teatralidad en el cine: El Cine/Teatro francés 1930-1960” y en el Grupo de investigación de ciencias culturales (Cultura y estética de los medios comunicativos) focalizando aquí la “intermedialidad en el surrealismo europeo“. Despúes de su tesis doctoral sobre Pedro Almodóvar, investiga sobre la estética de lo onírico y su recepción en los medios comunicativos en Francia del siglo XIX y XX. Otras áreas de investigación son, entre otras: la intermedialidad, la interculturalidad, el surrealismo y el cine latinoamericano y los Gender Studies.

References

Almodóvar-Caballero, P. (2000). Discurso de Investidura como doctor honoris causa por la Universidad de Castilla-La Mancha.

Astruc, A. (1948). Naissance d’une nouvelle avantgarde: la caméra-stylo, en Revista L’Ecran Français.

Barthes, R (1994). Oeuvres complètes, vol. 2, 1966-1973. París: Éditions du Seuil.

Borges, J. L. (1976). Libro de sueños. Madrid: Torres Agüero.

Butler, J. (1990). Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity. Londres: Routledge.

Butler, J. (1993). Bodies that matter On the Discursive Limits of “Sex”. Londres: Routledge.

Capote, T. (1981). Music for Chameleons. Londres: Hamilton.

Cervantes-Saavedra, M. (2005). Don Quijote de la Mancha. Madrid: Anaya.

Flaubert, G. (1986). Madame Bovary. París: Flammarion.

Foucault, M. (1994). Dits et Écrits. París: Gallimard.

Gaulthier, J. (2006). Le Bovarysme. La psychologie dans l'oeuvre de Flaubert. París: PUPS.

Lenk, E. (1983). Die unbewußte Gesellschaft. Munich: Matthes & Seitz.

Lommel, M.; Maurer Queipo, I. & Rißler-Pipka, N. (eds.) (2004). Theater und Schaulust im aktuellen Film. Bielefeld: Transkript.

Maurer-Queipo, I. (2005). Die Ästhetik des Zwitters im filmischen Werk von Pedro Almodóvar. Frankfurt: Intermediale, kulturelle und genderspezifische Untersuchungen.

Mcluhan, M. (1965). Understanding Media. The Extensions of Men. Nueva York: McGraw- Hill.

Penwitt, M. & Pusse, T. K. (eds.) (1998). Cross Dressing und Maskerade, en Revista Freiburger FrauenStudien, Vol. 2, nº 4, p. 9-15.

Quevedo-y-Villegas, F. G. (1993). La vida del Buscón. Barcelona: Crítica.

Sartre, J. P. (1969). Les Mouches. París: Gallimard.

Schößler, F. (1998). Als sie ein Knabe war’ – Cross-dressing und Poetik in Goethes Wilhelm Meisters Lehrjahre und Woolfs Orlando, en Revista Freiburger FrauenStudien, Vol. 2, nº 4, p. 61-74.

Schwarze, M. (1993). Buñuel. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.

Seguin, J. C. (1995): La Flor d’ Almodóvar, en Revista L’Avant-Scène Cinéma, nº 10, p. 70.

Valle-Inclán, R. M. (1993). Luces de Bohemia. Madrid: Espasa-Calpe.

Vinken, B. (1998). Frau als Mann als Frau: Mode als cross-dressing. Revista Freiburger FrauenStudien, 2(4): 75-90.

Williams, T. (2003). A Streetcar Named Desire. Harlow: Longman.

Woolf, V. (1970). Orlando. Londres: Hogarth Press.